گزارش میدانی خبرنگار فارس از منطقه ۱۹ تهران حاکی از افزایش قیمت مرغ به کیلویی ۴۰۰ هزار تومان است که حدود ۳۰ هزار تومان در هفته گذشته رشد داشته است.
طبق آمار اتحادیه مرغداران میزان جوجه ریزی در اسفند کمتر از ۱۰۰ میلیون قطعه، فروردین ۱۰۶ و اردیبهشت ۱۲۶ میلیون قطعه بوده در حالی که ۱۴۰ میلیون قطعه جوجه ریزی نیاز کشور را تامین میکند.
دبیر فدراسیون طیور کشور فرزاد طلاکش میگوید؛ نبود نقدینگی باعث شده مرغداران برای فرار از ضرر تولید خود را کم کنند زیرا دولت به قول خود برای جبران افزایش ۵ برابری هزینههای نهاده پس از حذف ارز ترجیحی عمل نکرده و تولید کننده پولی برای خرید نهاده ندارد.
خوراک مرغ که ۷۰ درصد هزینه تولید را تشکیل میدهد، دو سوم آن وارداتی است و هرگونه اختلال در تامین و قیمت، بازار را به هم میریزد.
کارشناس بازرگانی جلال سخی میگوید دولت پس از درگیریها در منطقه خلیج فارس، مسیر واردات از شمال و مسیرهای ریلی و زمینی را جایگزین کرده و حتی اخیرا یک محموله بزرگ از مسیر دریای خزر وارد کرد و عرضه خوراک در بازار را افزایش داد.
در مقابل دبیر فدراسیون طیور کشور میگوید، عرضه همچنان قطره چکانی است و بازار سیاه با چند برابر قیمت درست شده و هزینه تولید را افزایش داده است حتی مرغداران برای فرار از هزینه دان مجبورند مرغها را با وزن کمتر و زودتر از موعد به کشتارگاه بفرستند که قیمت مرغ را بالا میبرد.
یک فعال حوزه بازرگانی معتقد است، تنوع واردکنندگان برای شکست انحصار و واردات از همسایگان شمالی که پیشبینی شده با بارندگیهای مناسب تولید برخی تا دو برابر افزایش یابد و نظارت وزارت جهاد کشاورزی برای توزیع مناسب نهادههای وارداتی، راهکار تولید کم هزینه و شکست قیمت بازار مرغ در طولانی مدت است.
اما در کوتاه مدت، دولت مسیر «گرین پی بانک کشاورزی» را که برای تامین نقدینگی تولید کنندگان فعال کرده را باید کامل اجرا کند.