تأمین کالاهای اساسی یکی از محوریترین اقداماتی است که در شرایط جنگی و پساجنگ از طرف دولت و بخش خصوصی مورد توجه قرار گرفت و بر اساس برنامهریزیهایی که صورت گرفت، بازار از این منظر با کمبودی مواجه نشد.
در حال حاضر واردکنندگان، تخصیص بهموقع ارز را به عنوان مطالبه جدی خود از دولت مطرح میکنند.
کریم اخوان اکبری، عضو هیأت مدیره انجمن واردکنندگان برنج ایران در گفتوگو با اتاق ایران آنلاین با بیان اینکه واردکنندگان برنج بیشترین مطالبات ارزی را از دولت دارند، گفت: حدود ۱۷ ماه است که محمولههای برنج را وارد و در اختیار بازار قرار دادهایم و ارز مربوط به آنها را دریافت نکردهایم.
در حال حاضر مهمترین درخواست از دولت تسویهحساب این مطالبات است.
این فعال اقتصادی با نگاهی به دوران جنگ رمضان و تأمین بهموقع نیاز بازار به برنج، گفت: در شرایط کنونی به دلیل مسائلی که درباره حملونقل دریایی پیش آمده، واردات برنج با اختلال مواجه است.
با این وجود تمام اعضای انجمن در تلاشند که نیاز بازار را به طور کامل تأمین کنند و کمبودی اتفاق نیفتد.
اخوان اکبری ادامه داد: تسهیل واردات از هند از این جهت اهمیت دارد که سهم اصلی برنج وارداتی کشور از این مبدأ تأمین میشود.
البته پاکستان هم در تأمین برنج موردنیاز بازار ایران سهمی دارد و خوشبختانه این مسیر بدون مسئلهای درحال فعالیت است.
از آنجا که در آستانه ماه محرم هم قرار داریم برنامهریزی لازم صورت گرفته تا نیاز بازار تأمین شود.
این عضو هیأت مدیره انجمن واردکنندگان برنج ایران تصریح کرد: بخشی از برنج پاکستانی از طریق مرزهای زمینی و بخشی از طریق بندر چابهار وارد میشود و بخشی نیز از قبل در انبارها موجود بوده، بنابراین برنج موردنیاز کشور تأمین است.
تخصیص بهموقع ارز هم کمک میکند، روند تأمین برنج، به صورت مستمر انجام شود و وقفهای در آن شاهد نباشیم.
او خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی طرفهای خارجی به دلیل شرایط تحریمی و مشکلات بانکی، سعی میکنند بهصورت نقدی معامله کنند، برای همین فعال اقتصادی ایرانی بدون تأمین ارز امکان پیشبرد امور را ندارد.
اخوان اکبری در ادامه میزان تولید و صادرات برنج پاکستان را محدود ارزیابی کرد و گفت: تولیدات برنج این کشور به اندازهای نیست که در تأمین نیاز بازار ایران بتواند جایگزین هند شود و علاوه بر آن، از نظر لجستیکی نیز امکان تأمین حجم بیشتری از نیاز بازار ایران را ندارد.
این فعال اقتصادی میزان تولید سالانه برنج در کشور را حدود ۲ میلیون تن و میزان مصرف را حدود ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تن اعلام کرد.