مجید آنجفی معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: « امسال پیشبینی میشود که ۸ میلیون تن گندم از کشاورزن خریداری شود» این در حالی است که پیشتر رئیس بنیاد ملی گندمکاران ۱۰ میلیون تن پیش بینی کرده بود.
پیمان عالمی، رئیس اتاق اصناف کشاورزی، امروز دلیل کاهش خریدها را اینگونه گفت:« سازمان برنامه و بودجه کشور به مصوبات شورای قیمت گذاری در مورد پول گندمکاران تمکین نمیکند» بنابراین « کشاورزان گندم را به سیلوی دولتی نمیدهند»
با گذشت سه ماه از خرید تضمینی ۱۳۵ هزار میلیارد تومان پول گندمکاران نزد دولت باقی مانده است این در حالی است که قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی دولت را مکلف کرده ۴۸ ساعته پرداخت کنند. کشاورز برای کشت بعدی نیاز به پول دارد بنابراین ترجیح می دهد نقدی بفروشد.
یک مقام آگاه در وزارت جهاد به خبرنگار فارس گفت: « دلالان گندم ایرانی را کیلویی ۸۰ هزار تومان در بازارهای عراق میفروشند.»
با این میزان بدهی دولت، گندمکاران میتوانند ۶ میلیون هکتار کل زمین گندم کشور را بکارند.
۴۱ هزار میلیارد تومان آخرین پرداختی دولت پس از ۷۵ روز در دو هفته گذشته بود.