دوشنبه / ۷ اردیبهشت ۱۴۰۵ / ۱۳:۵۶
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۳۰۵۲۴
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

۲۰ تا ۳۰ درصد محصولات کشاورزی به ضایعات تبدیل می‌شود

معاون سازمان تات و رئیس سازمان آموزش و ترویج جهاد کشاورزی گفت: ۲۰ تا ۳۰ درصد محصولات کشاورزی در مراحل مختلف تولید از زمان کاشت تا مصرف به ضایعات تبدیل می‌شود و یکی از برنامه‌های اصلی ما در حوزه بهره‌وری کاهش ضایعات و زائدات است.

ابوالفضل فرجی هفتم اردیبهشت در سفر به اراک، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ۸۰ تا ۹۰ درصد بهره‌برداران کشاورزی کشور، کشاورزان متوسط و ضعیف هستند. این قشر به لحاظ مختلف مبتلابه چالش‌های متعدد هستند و بر این اساس انتقال دانش فنی برای افزایش بهره‌وری در مزارع آنها بسیار سخت است.
 
وی ادامه داد: این کشاورزان عموما دارای زمین‌های کوچک هستند و گاهی سرمایه در گردش بسیار پایینی دارند، از لحاظ امکانات به روز و ادوات، تامین نهاده‌ها و بازرگانی محصول دچار مشکل هستند و به لحاظ سن و سطح سواد این کشاورزان نیز گاهی دچار مشکل هستیم. با توجه به محدود بودن امکانات بخش دولتی و اینکه توان این بخش سال به سال محدودتر می‌شود، انتقال دانش فنی به این کشاورزان و افزایش بهره‌وری در این حوزه بسیار سخت است.
 
فرجی گفت: برنامه‌ داریم به کمک بخش خصوصی شامل شرکت‌ها و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و کشاورزان پیشرو که ۱۰ درصد کشاورزان کشور را شامل می‌شوند، دانش فنی را به کشاورزان متوسط و ضعیف انتقال دهیم. امید است بهره‌وری را با این کار ۱۰ تا ۲۰ درصد در این بخش افزایش دهیم.
 
وی افزود: در پنج دهه گذشته میزان تولیدات بخش کشاورزی از ۲۵ میلیون تن به حدود ۱۳۰ میلیون تن رسیده، در حالی که در این مدت، زمین و منابع آبی اضافه نشده و آنچه بهبود پیدا کرده بهره‌وری بوده است، ولی طبق روال موجود نمی‌توان این روند افزایشی را ادامه داد و باید از ظرفیت‌های بخش خصوصی کمک بگیریم تا کشاورزان ضعیف را نیز به سطح کشاورزان خوب برسانیم.
(دوشنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۵) ۱۳:۵۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها