سه شنبه / ۲ تیر ۱۴۰۵ / ۰۸:۰۳
سرویس : گوشتی و پروتئینی
کد خبر : ۱۳۱۱۶۴
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس گوشتی و پروتئینی

ظرفیت تولید مرغ در هرمزگان به ۵۴ هزار تن رسید؛ خیز برای صادرات گوشت سفید

استان هرمزگان با اتکا به ظرفیت ۳۲۰ واحد مرغداری فعال و تولید ۵۴ هزار تن گوشت سفید، اکنون علاوه بر تامین نیاز داخلی به یکی از مراکز مهم تولید گوشت مرغ در جنوب کشور تبدیل شده و در مسیر صادرات به استان‌های همجوار قرار گرفته است.

 در گردهمایی مرغداران مناطق مرکزی و شرق هرمزگان که شامگاه دوشنبه با حضور مسئولان جهاد کشاورزی و فعالان این صنعت برگزار شد، آخرین وضعیت تولید، برنامه‌های توسعه‌ای و چالش‌های پیش‌روی صنعت طیور بررسی شد.
 
 
رشد چشمگیر ظرفیت تولید مرغ و جوجه‌ریزی در هرمزگان
 
رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان در این گردهمایی با اشاره به روند رو به رشد صنعت طیور گفت: در حال حاضر ۳۲۰ واحد مرغداری با ظرفیت ۸.۶ میلیون قطعه در سطح استان فعال هستند.
 
محسن یکتاپور با مقایسه عملکرد سال گذشته و امسال اظهار کرد: سال گذشته ۲۹۱ واحد مرغداری با ظرفیت حدود هشت میلیون قطعه فعال بودند که طی آن ۲۷ میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام شد، اما امسال با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، ظرفیت جوجه‌ریزی سالانه به ۳۲ میلیون قطعه رسیده است.
 
یکتاپور ضمن قدردانی از فعالیت مستمر تولیدکنندگان هرمزگانی در تامین گوشت سفید به ویژه در ایام جنگ تحمیلی ، به ظرفیت‌های تولیدی استان اشاره کرد و گفت: ظرفیت جوجه‌ریزی استان در سال حدود ۳۲ میلیون قطعه برآورد می‌شود که خروجی این میزان جوجه‌ریزی، تولید سالانه بیش از ۵۴ هزار تن گوشت مرغ است که نشان‌دهنده توسعه زیرساخت‌ها و افزایش بهره‌وری در واحدهای تولیدی استان است.
 
ساخت ۱۰۰ واحد مرغداری جدید در هرمزگان
 
یکتاپور با اشاره به چشم‌انداز صادراتی این بخش گفت: اکنون حدود ۱۰۰ واحد مرغداری جدید با ظرفیت بیش از ۲ میلیون قطعه در دست ساخت و تکمیل قرار دارد و با بهره‌برداری از این طرح‌ها، ظرفیت تولید بیش از پیش افزایش خواهد یافت.
 
وی تاکید کرد: میزان تولید در استان از نیاز داخلی فراتر رفته و این موضوع زمینه صادرات گوشت مرغ به استان‌های همجوار را فراهم کرده است؛ ظرفیتی که می‌تواند نقش مهمی در تقویت اقتصاد منطقه داشته باشد.
 
 
رکوردشکنی واحدهای تولیدی در تعداد دوره‌های جوجه‌ریزی
 
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان نیز در این گردهمایی با ارائه گزارشی از عملکرد واحدهای تولیدی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد بهره‌وری در مرغداری‌های استان در سطح قابل توجهی قرار دارد.
 
محمد قریشی افزود: ۵۶ درصد واحدهای فعال بیش از سه دوره جوجه‌ریزی در سال داشته‌اند؛ به‌گونه‌ای که ۱۰۷ واحد چهار دوره، ۵۳ واحد پنج دوره و سه واحد نیز موفق به انجام ۶ دوره جوجه‌ریزی شده‌اند که بیانگر ظرفیت عملیاتی بالای این صنعت است.
 
وی ادامه داد: استمرار این روند می‌تواند علاوه بر تثبیت تولید، زمینه افزایش عرضه و توسعه بازارهای مصرف در خارج از استان را فراهم کند.
 
قدردانی از سربازان امنیت غذایی
 
مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با قدردانی از فعالان این بخش، تولیدکنندگان کشاورزی را «قهرمانان عرصه تولید» توصیف کرد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین شعیب صالحی اظهار کرد: تولیدکنندگان بخش کشاورزی در خط مقدم تامین امنیت غذایی کشور قرار دارند و تلاش آنان در شرایط اقتصادی کنونی نقش مهمی در پایداری سفره‌های مردم دارد.
 
نمایندگان اتحادیه مرغداران هرمزگان نیز در بخش دیگری از این گردهمایی، ضمن قدردانی از حمایت‌های انجام شده، مهم‌ترین چالش‌ها و موانع پیش‌روی تولید را مطرح کردند و خواستار تسهیل فرآیندها برای تداوم روند رو به رشد صنعت طیور در استان شدند.
 
در پایان این گردهمایی از ۷۰ تن از فعالان برتر صنعت مرغداری در شهرستان‌های بندرعباس، سیریک، حاجی‌آباد، رودان، میناب و جاسک با اهدای لوح قدردانی شد. پیش از این نیز در مراسمی مشابه از ۸۰ مرغدار برتر در مناطق غربی استان تجلیل شده بود.
 
به گزارش ایرنا، استان هرمزگان دارای ۳۲۰ واحد تولید مرغ گوشتی با ظرفیت تولید هشت میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه در هر دوره است.
 
شهرستان بندرعباس با ۶۵ واحد مرغداری فعال و ظرفیت اسمی یک میلیون و ۳۸۷ هزار قطعه، به عنوان یکی از قطب‌های اصلی تولید گوشت مرغ در استان محسوب می‌شود
 
مصرف روزانه مرغ در هرمزگان به طور متوسط حدود ۱۵۰ تن است و در حال حاضر ۶ کشتارگاه طیور نیز در استان فعال بوده و با تمام ظرفیت به تامین نیازهای پروتئینی استان می‌پردازند.
 
کشتارگاه‌های فعال در شهرستان‌های بستک، میناب و بندرعباس نیز متناسب با نیاز ب
(سه شنبه ۲ تیر ۱۴۰۵) ۰۸:۰۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها